|
Vitamina D este eficientă împotriva maladiei Parkinson |
|
|
|
01 August 2010 |
Persoanele care au un nivel ridicat de vitamina D în sânge prezintă un nivel de risc mai scăzut de îmbolnăvire de Parkinson, conform unui studiu finlandez publicat în Statele Unite ale Americii. Vitamina D este deja cunoscută pentru rolul cheie pe care-l îndeplinește în ceea ce privește sănătatea sistemului osos. De asemenea, vitamina D poate scădea riscul de cancer sau de îmbolnăvire de anumite maladii cardiovasculare și de diabet la adulți, conform
autorilor studiului publicat în ultimul număr al revistei Archives of Neurology.
Cercetătorii finlandezi au pornit de la ipoteza că maladia Parkinson, o boală neurologică cronică ce afectează sistemul nervos central, provocând dificultăți motorii și având o evoluție progresivă, ar putea fi provocată de o insuficiență cronică de vitamina D în organism, ce atrage importante pierderi neuronale la nivelul creierului în cazul neuronilor care sintetizează dopamină. Pentru a verifica această ipoteză, coordonatorul studiului, Dr Paul Knekt de la Institutul Național finlandez de Sănătate de la Helsinki, a studiat 3.173 de voluntari, bărbați și femei din Finlanda cu vârsta cuprinsă între 50 și 79 de ani, care nu sufereau de Parkinson la începutul acestui studiu, între anii 1978 și 1980.
Participanții la studiu au completat un chestionar și au răspuns la o serie de întrebări cu privire la starea lor de sănătate și la mediul socio-economic din care provin. Apoi ei au fost supuși unor examene medicale și li s-au luat mostre de sânge pentru a fi determinat nivelul de vitamina D din organism.
În perioada de 29 de ani ce a urmat, până în 2007, 50 dintre participanții la studiu s-au îmbolnăvit de Parkinson. După eliminarea altor factori, printre care activitatea fizică și indicele masei corporale, cercetătorii au constat că cei 25% dintre subiecți care avea niveluri mai ridicate de vitamina D în organism întâmpinau un risc cu 67% mai redus de îmbolnăvire de Parkinson, comparativ cu cei 25% cu cele mai mici niveluri de vitamina D în organism.
Acest studiu a fost realizat în Finlanda, țară unde expunerea populației la razele Soarelui (care activează sinteza vitaminei D în organism) este foarte redusă în condițiile situării în emisfera nordică. Din acest motiv, conform cercetătorilor, finlandezii au de obicei carențe cronice de vitamina D în organism, nivelul acestei vitamine fiind de obicei cu 50% mai mic decât cel recomandat, de 75-80 nanomoli.'Rezultatele noastre confirmă ipoteza că deficiența de vitamina D duce la o creștere a riscului de îmbolnăvire de Parkinson', susțin cercetătorii finlandezi./Agerpres/
Acest articol a fost citit de 618 ori.
|