|
Vinul roșu e bun pentru creier? |
|
|
|
26 Octombrie 2006 |
Vrei să faci un lucru bun pentru creierul tău?
Mănâncă mai puțin colesterol și bea zilnic un pahar de vin roșu. Acestea sunt
concluziile (mai ales a doua este foarte atractivă) celor mai noi cercetări
prezentate în cadrul Congresului anual al
Societății Americane de Neurobiologie din Atlanta.
Dr. Alex
Poplawsky de la Universitatea Bloomsberg s-a ocupat de acțiunea antioxidanților
conținuți în sucul de struguri negri asupra creierului. Șobolani în vârstă de
nouă luni (dacă această vârstă ar fi transferată la om, ar însemna 28 de ani)
au fost împărțiți în două grupe. Animalelor din prima grupă li s-a dat să bea
apă, iar ceilalți, timp de trei luni, au primit doar suc de struguri dizolvat
cu apă. Când șobolanii au împlinit un an (corespondentul a 37 de ani omenești),
au trecut toți pe apă și au fost supuși unui antrenament de 15 zile. S-a
așteptat până au flămânzit puțin, apoi au fost învățați că pentru a primi o
nouă porție de hrană trebuie să-și bage nasul într-o gaură. Dar- atenție! -
trebuiau să o facă nu mai repede de zece secunde de la consumarea porției
anterioare. Dacă nu așteptau destul și căutau mâncarea, de exemplu, după șapte
secunde, trebuiau să mai aștepte încă zece drept pedeapsă, experimentul
repetându-se până se comportau corespunzător.
S-a dovedit că șobolanii care au primit
suc de struguri s-au descurcat mai bine și și-au umplut burțile mai repede
decât cei care primit apă. În ciuda mai multor încercări, cei din urmă s-au
aruncat prea repede asupra hranei și drept rezultat au așteptat mai mult.
"Cercetările noastre demonstrează faptul că antioxidanții conținuți de
sucul de struguri pot îmbunătăți memoria șobolanilor aflați în proces de
îmbătrânire", a declarat Poplawsky. "Este un mijloc extrem de plăcut
care ne poate ajuta pe noi, oamenii, să luptăm cu înrăutățirea memoriei la
bătrânețe", a adăugat cercetătorul.
Și mai interesante sunt rezultatele
unui alt experiment. Creierul este avantajat și de consumul de vin. Cercetările
pe această temă sunt conduse de dr. Giulio Pasinetti de la Școala de Medicină
"Mount Sinai" din New York. La experimentul în acest sens a fost
utilizată o anumită specie de șoricei, condiționați genetic pentru dezvoltarea
bolii Alzheimer. Aceste animale încep să-și piardă memoria atunci când au șase
luni, primele simptome ale bolii apar trei luni mai târziu, iar la 14 luni
modificările din creier sunt foarte avansate.
Șoarecii tineri, de trei luni și
jumătate, au fost împărțiți în două grupe. Unii au băut apă, ceilalți au primit
zilnic o porție de vin. Consumul de vin le-a adus șoriceilor avantaje clare.
Atât cei de 9 luni, cât și cei de 14 luni, prin urmare deja foarte bolnavi,
s-au descurcat mult mai bine la testul găsirii platformei din apă.
Dr. Pasinetti are deja o explicație a
acțiunii de protecție a vinului asupra creierului. El afirmă că flavonoizii
conținuți de acesta nu permit asocierea proteinelor în mănunchiuri care distrug
creierul. Cercetătorul atrage însă atenția că rezultatele analizelor lui nu
trebuie puse pur și simplu în practică. El amintește că alcoolul, chiar și în cantități mici, poate reprezenta un pericol.
Poate că în viitor va fi inventată o pastilă din extract de vin (se încearcă
deja elaborarea ei), dar până atunci "eu optez totuși pentru două pahare
de vin roșu pe zi", a concluzionat
doctorul Pasinetti. Acest articol a fost citit de 1642 ori.
|