|
Suplimentele cu acid folic din perioada prenatală reduc riscul de cancer de colon |
|
|
|
19 Mai 2008 |
Suplimentele cu acid folic din perioada vieții
intrauterine ar putea avea un efect protectiv împotriva dezvoltării unui cancer
colorectal, susțin rezultatele unui studiu experimental raportat la întâlnirea
anuală a American Association for Cancer Research 2008. Rezultatele au
evidențiat de asemenea că administrarea acestor suplimente în perioada
postnatală nu a mai avut același
efect. “Cățelușii cu mame care au luat aceste
suplimente au avut o încărcătură tumorală mai redusă” a afirmat Karen K. Sie,
autorul principal al studiul și studentă la universitatea din Ontario.
A fost deja dovedit faptul că
suplimentele cu acid folic în perioada de sarcină reduc rata de dezvoltare a
defectelor de tub neural și a unor neoplazii din perioada copilăriei. Cu toate
că studiile epidemiologice și cele experimentale au demonstrat faptul că suplimentele
cu acid folic și nivelele plasmatice de folat sunt invers proporționale cu
riscul de cancer de colon, există și date conform cărora un surplus prea mare
de acid folic poate promova progresia unei leziuni precanceroase preexistente
dar încă nediagnosticate.
Cercetătorii au investigat efectele
suplimentelor cuacid folic asupra riscului de cancer de colon la un model murin
de cancer colorectal. Cu trei săptămâni înainte de sarcină șoarecii au fost
împărțiți pentru a beneficia fie de o dietă standard cu un conținut de acid
folic de 2 mg/kg fie de dieta cu supliment de acid folic care conținea 5 mg
acid folic/kg
. Șoarecii au urmat această dietă pe parcursul sarcinii și
perioadei de lactație. Urmașii de sex masculin au fost ulteriori randomizați,
la vârsta de 21 de zile, fie pentru diata standard fie pentru cea cu supliment
de acid folic. La vârsta de 5 și de 6 săptămâni șoriceii au fost injectați cu
ayoxymethan – un inductor de neoplasm de colon. La 34 de săptămâni au fost
determinate: incidența tumorilor, numărul și mărimea acestora, nivelul
plasmatic de folat și de homocisteină. Atât concentrațiile plasmatice cât și
cele de la nivel hepatic de folat au reflectat cu acuratețe modelul de dietă
urmat. Nivelul de homocisteină a fost semnificativ mai redus la urmașii
animalelor care au urmat dieta cu supliment de acid folic. Cercetătorii au
observat de asemenea că suplimentarea cu acid folic pe perioada vieții
intrauterine a scăzut semnificativ riscul dezvoltării unui cancer de colon, în
timp ce suplimentele administrate postnatal nu u avut acest efect. Urmașii
mamelor cu dietă standard au avut un risc de aproape trei ori mai mare de a
dezvolta cancer de colon în comparație cu urmașii ai căror mame au urmat dieta
cu supliment de acid folic. Urmașii care au primit acid folic postnatal și care
au provenit din mame cu dieta standard au avut un număr mai mare de tumori,
respectiv tumori mai mari în comparație cu urmașii din celelalte grupuri.
Cu toate că datele nu pot fi aplicate
și pentru oameni ele pot fi importante pentru următoarele trialuri clinice, au
concluzionat cercetătorii.
American Association for Cancer Research (AACR) 2008 Annual Meeting: Abstract
2098.
Acest articol a fost citit de 1561 ori.
|