Noi markeri pentru depistarea cancerului ovarian

Asianscientist. com informează că două echipe separate de cercetători au descoperit indicii noi pentru depistarea precoce şi tratamentul personalizat al cancerului ovarian, considerat unul din tipurile de cancer cel mai greu de diagnosticat, din cauza lipsei unor simptome unice.

Dintre tipurile de cancer care afectează femeile, cancerul ovarian este cel mai preocupant pentru medici şi cercetători deoarece este diagnosticat numai în stadii avansate, în absenţa unor simptome clare de avertizare timpurie.

Tratarea cu succes a bolii este dificilă în acest stadiu avansat, menţinându-se rate ridicate de mortalitate, scrie Asianscientist.com.

Oamenii de ştiinţă de la Institutul de Biologie Medicală din subordinea Agenţiei pentru Ştiinţă, Tehnologie şi Cercetare din Singapore (A * STAR) au identificat un biomarker al celulelor stem ovariene, care ar putea permite depistarea din timp a cancerului ovarian şi administrarea de tratament într-un stadiu timpuriu al bolii.

Molecula biomarker cunoscută sub numele de Lgr5 se găseşte pe un subset de celule de pe suprafaţa epiteliului ovarian şi a fost folosită anterior pentru identificarea celulelor stem din alte ţesuturi, inclusiv din intestin şi stomac, acum fiind pentru prima dată când oamenii de ştiinţă au localizat-o pe ovar.

Folosind Lgr5 ca biomarker, cancerul ovarian poate fi detectat mai devreme, permiţând un tratament mai eficient într-un stadiu incipient al bolii.

Aceste descoperiri au fost publicate în revista Nature Cell Biology editată de Nature Publishing Group.

Al doilea studiu, condus de oameni de ştiinţă de la Institutul de Bioinformatică al A*STAR s-a concentrat pe cea mai răspândită formă de cancer ovarian epitelial, carcinomul ovarian seros, una dintre cele mai letale, cu numai 30 la sută rată de supravieţuire la cinci ani de la diagnosticare.

Prin aplicarea analizei bioinformatice pe datele genomice importante pentru cancer, oamenii de ştiinţă au putut identifica gene al căror statut de mutaţie ar putea fi folosit pentru prognoza şi dezvoltarea unui tratament personalizat pentru carcinomul ovarian seros.

Gena CHEK2 a fost identificată ca un marker de prognostic eficient pentru supravieţuirea pacientelor. S-a constatat că, până acum, acele paciente care prezentau mutaţii ale acestei gene au murit în termen de cinci ani de la diagnosticare, probabil din cauza faptului că mutaţiile CHEK2 au fost asociate cu un răspuns slab la terapiile existente.

Aceste descoperiri au fost publicate în revista Cell.

Mortalitatea după diagnosticarea bolii rămâne în prezent ridicată, pacientele primind opţiuni de tratament similare constând în chimioterapie şi radioterapie, în ciuda naturii diferite a celulelor şi probelor tumorale. Cu aceste descoperiri, ar putea fi dezvoltată medicina personalizată pentru cancerul ovarian cu tratamente orientate, optimizate pentru subgrupurile de paciente, conchide Asianscientist.com.

Citeste si...