|
Îndulcitorii nu sunt chiar inofensivi, susțin specialiștii |
|
|
|
02 Martie 2011 |
Luați în doze mari, unii îndulcitori pot provoca probleme intestinale, alții sunt suspectați că ar cauza diverse boli sau nașteri premature. Medicii și cercetătorii se îndoiesc de utilitatea îndulcitorilor și recomandă moderație. Fiind destinați la început diabeticilor, îndulcitorii sunt folosiți din plin în regimurile de slăbire. Printre edulcorantele 'nutritive' există 'zaharuri' naturale, ca fructoza, și sorbitolul, xilitolul, etc., mai puțin dulci decât zahărul, folosiți în
bomboane, chewing-gum și care nu produc carii.
Dacă se depășește însă 'doza zilnică admisibilă', care definește un prag de toxicitate, îndulcitorii pot pune ceva probleme. De exemplu, siropul de agavă, amestec de fructoză și glucoză, nu este recomandat diabeticilor. La unele persoane, consumul excesiv de fructoză poate duce la creșterea nivelului de trigliceride sanguine. Luat în doze mari, sorbitolul sau xilitolul poate provoca dureri abdominale sau diaree.
Specialiștii ridică semne de întrebare îndeosebi în privința îndulcitorilor 'puternici'
. Aspartamul, zaharina, sucraloza au o putere de îndulcire de sute, chiar de mii de ori mai mare decât cea a zahărului. Adeseori sunt asociate, dar 'există puține indicații asupra efectelor lor conjugate', spune dr Laurent Chevalier, nutriționist și membru în Franța al Rețelei Mediu Sănătate (RES).
Două studii realizate recent atrag atenția asupra îndulcitorilor puternici. Unul avertizează asupra consumului ridicat de băuturi light de către femeile însărcinate, lucru care ar crește riscul nașterilor premature. Celălalt confirmă rezultatele studiilor anterioare asupra impactului cancerigen al aspartamului asupra șobolanilor și șoarecilor.
Dr Chevalier citează din manualul lui Merck, Biblia medicilor: 'Absorbția moderată de aspartam în timpul sarcinii pare că determină un risc fetal slab.' 'Nu vrem niciun risc', spune dr Chevalier. Cercetătorii consideră că îndulcitorii nu numai că nu ajută la slăbire, ci duc chiar la îngrășare și favorizează diabetul. Mulți nutriționiști și dieteticieni recomandă consumul moderat de edulcorante. În clinicile unde lucrează dr Chevalier, s-a renunțat la îndulcitori în cafea. 'Totul se petrece foarte bine', asigură el.
Acest articol a fost citit de 1316 ori.
|