|
Este necesară monitorizarea alimentelor funcționale. |
|
|
|
22 Mai 2007 |
Alimentele funcționale sunt alimente, proaspete sau
procesate, modificate, despre care se afirmă că au efect benefic asupra
sănătății și/sau de prevenire a îmbolnăvirilor și că
îmbunătățesc calitatea vieții, cu toate că încă nu există
un consens asupra definiției exacte a termenului. Printre aceste alimente se
numără iaurturi, margarine, care pe lângă rolul nutrițional de bază se pretinde
că au rol benefic pentru funcția cordului și a
vezicii biliare, îmbunătățind starea de sănătate.
Este necesară monitorizarea acestor alimente
funcționale în vederea determinării siguranței acestora pe termen lung, precum
și pentru stabilirea eficacității lor, având în vedere faptul că încă nu există
destule date în acest sens, susține un grup de cercetători într-un articol
publicat în British Medical Journal.
Popularitatea acestor alimente a
crescut extrem de rapid, în perioada ianuarie-aprilie 2005 fiind lansate pe
piață 200 de asemenea produse, cele mai consumate fiind “băuturile-sănătoase”.
Reglementările legislative existente se axează asupra evaluării siguranței
acestor alimente înainte ca acestea să ajungă să fie comercializate însă,
momentan, după afirmațiile cercetătorilor olandezi, nu există reglementări care
să prevadă aspecte legate de apariția unor evenimente după lansarea pe piață a
acestor alimente.
Încă nu sunt prea bine cunoscute
circumstanțele în care aceste alimente sunt consumate, dacă sunt folosite de
populația țintă pentru care au fost create sau dacă ar trebui introduse și
recomandate anumite politici de sănătate, respectiv programe de educație
sanitară pentru categoriile de populație țintă. Există cunoștințe puține în
ceea ce privește expunerea de lungă durată și siguranța acestor alimente atunci
când ele sunt consumate liber și nu sunt date privind interacțiunea lor cu
medicamentele destinate aceleiași populații țintă. Nynke de Jong împreună cu
colegii de la Institutul Național pentru Sănătate Publică din Olanda subliniază faptul că până în prezent nu există dovezi că aceste alimente ar provoca vreo
daună, cu toate că datele se limitează la o perioadă de utilizare de 5-6 ani.
Investigatorii și-au îndreptat atenția
asupra unei categorii de produse care sunt îmbogățite cu fitosterol și stanol,
substanțe care au ca efect reducerea nivelului de LDL colesterol și care sunt
destinate pentru persoane cu un nivel ușor crescut al colesterolului. În cadrul
acestei populații țintă bolnavii deseori nu au cunoștințe privind nivelul
colesterolului lor și ca atare-după afirmațiile cercetătorilor-este posibil ca
aceste alimente modificate să fie utilizate de persoane cu un nivel mai mare de
colesterol, care știu că au această problemă de sănătate și care posibil
folosesc și medicamente pentru afecțiunea lor. În consecință cercetătorii
avertizează că alimentele funcționale pot influența eficacitatea medicamentelor
și complianța pacienților, enumerând o serie de domenii în care sunt necesare
studii suplimentare, existând de exemplu o anumită preocupare privind faptul că
fitosterolul ar putea crește depozitele adipoase de la nivelul arterelor.
Oamenii de știință sunt de părere că un
program de monitorizare ar permite publicului să aibă acces la informații
practice și nepărtinitoare asupra alimentelor funcționale, dacă au nevoie de
ele, când și cum să le folosească. Concluzia cercetătorilor este că trebuie să
investim în a descoperi contribuția pe care o au alimentele funcționale la
nivel individual și pentru sănătatea publică în comparație cu promisiunile
producătorilor. BMJ Volume 334,
1037-39.
Acest articol a fost citit de 1238 ori.
|