|
Dieta bogată în fibre nu are legătură cu riscul pentru cancer colorectal |
|
|
|
31 Mai 2007 |
Este binecunoscut faptul că dieta bogată în
fibre alimentare reduce riscul de cancer colorectal. O metaanaliză a 13 studii
caz-control din nouă țări a dus la concluzia că dieta bogată în fibre este
invers proporțională cu un cancer de colon sau de rect. Ideea a atras atât
clinicienii cât și cercetătorii din domeniul geneticii însă mecanismele nu au
fost pe întregime elucidate.
Investigatorii de la National Institutes of
Health, Bethesda, Maryland, susțin că rezultatele unui nou
studiu prospectiv, de cohortă, condus de ei, nu sprijină existența acestei
legături dintre dieta bogată în fibre și cancerul colorectal. Rezultatele
obținute de ei au fost publicate în numărul din mai al American Journal of
Clinical Nutrition.
“Studiul nostru nu a arătat nici o
legătură între cantitatea de fibre alimentare consumată și riscul de cancer
colorectal”-notează autorul cercetării, Dr. Arthur Schatzkin. “Totuși am
constatat că, consumarea cerealelor integrale conferă un risc mai redus de a
dezvolta această boală”, a adăugat cercetătorul.
Echipa doctorului Schatzkin a ajuns la
această concluzie după ce a analizat răspunsurile a peste 291.000 de bărbați și
197.000 de femei incluși în studiu, vârsta acestora fiind cuprinsă între 50 și
71 de ani. Percentila a 10-a pentru cantitatea de fibre alimentare ingerate
(g/1000 kcal/pe zi) a fost de 6.6 în timp ce percentila a 90-a a fost de 15.9
la nivelul întregii cohorte de studiu, 6.4, respectiv 15.2 la bărbați și 7.0
respectiv 16.8 la femei.
În ceea ce privește analizarea
diferitelor surse de fibre alimentare echipa a constatat că doar consumare
fibrelor din cereale s-a asociat cu reducerea riscului de cancer colorectal. Riscul relativ între cei care aveau cel
mai mare consum de fibre alimentare și cei care aveau cel mai mic consum de
fibre alimentare a fost de 0.86. Asocierea din consumul de cereale integrale și
cancer a fost mai puternică pentru cancerul rectal decât pentru cancerul de
colon.
Cu toate acestea studiul nostru este în
concordanță cu recomandările de creștere a consumului de cereale relativ puțin
procesate și cu limitarea ingestiei de alimente rafinate ce conțin amidon, au
concluzionat cercetătorii.
Am J Clin Nutr 2007;85:1353-1360.
Acest articol a fost citit de 1291 ori.
|