Conform ultimelor studii, presupusele binefaceri ale
tabletelor de ciocolată au fost exagerate. Cacaoa brută este aceea care conține
substanțe benefice, iar producătorii de ciocolată caută, acum, o cale de a le
menține și chiar spori, notează Janet Raloff în articolul său apărut într-o
ediție recentă a revistei americane Science
News și preluat de ultimul număr al săptămânalului francez Courrier International.
Publicația americană propune cu regularitate în paginile
ei și la rubrica "Food for thought" a site-ului său pe Internet
(www.sciencenews.org), articole și dosare consacrate alimentației. Revista se
ocupă de numeroase domenii - de la regimul dietetic ideal și până la impactul
alimentației asupra creierului nostru - și își face o datorie de onoare din a
denunța anumite idei preconcepute.
Deși ciocolata îngrașă, de aproape un
deceniu este cunoscut și faptul că, potrivit unei serii întregi de studii, ea
ar avea, pe de altă parte, și efecte benefice.
Flavonoidele, niște antioxidanți care se
presupune că se găsesc din abundență în ciocolata neagră, reduc tensiunea
sanguină și previn - poate - formarea cheagurilor. La Simpozionul privind
cacaoa organizat la începutul lunii februarie de Academia Națională de Științe
din Washington, mai mulți cercetători și-au prezentat ultimele descoperiri în
privința efectelor biologice ale ciocolatei. Studiile lor se referă la flavonoidele specifice din
ciocolată, cum ar fi de exemplu epicatehina, benefică pentru sistemul
cardiovascular. Aceste flavonoide sunt prezente și în alte alimente,
îndeosebi în ceai și în mere. Or, pentru ciocolată, din păcate, în majoritatea
produselor comerciale - chiar și în unele sortimente de ciocolată neagră -,
aceste substanțe chimice naturale nu se găsesc decât în cantități scăzute. La
Simpozionul privind cacaoa, cercetătorii au pus în discuție un mit ce
supraviețuiește cu greu, observă chimistul Harold H. Schmitz, director
științific în cadrul Mars, cel mai mare fabricant mondial de ciocolată. Această
idee greșită constă în a crede că putem obține constituenți benefici din cacao
înghițind practic orice ciocolată neagră din comerț.
Primele lucrări ale oamenilor de
știință care lucrează la firmele producătoare de ciocolată au contribuit la
răspândirea acestui mit, admite Schmitz. Cu toate acestea, dacă este să dăm
crezare unor cercetători, fabricanții de ciocolată și-ar putea revizui rețetele
pentru a menține - și chiar a crește - concentrațiile acestor prețioase
flavonoide. Hagen Schroeter și Christian Heiss, cercetători în cadrul
Universității statului California, au făcut echipă cu Norman K. Hollenberg,
profesor la Facultatea de Medicină a Universității Harvard, Schmitz și alți
cercetători, pentru a determina efectele epicatehinei din cacao. La simpozionul
sus-menționat, Hollenberg a declarat că a descoperit că acest flavonol și
produsele sale de descompunere măresc producția de oxid nitric (NO). În
organism, oxidul nitric dilată vasele sanguine și favorizează circulația
sângelui.
Cacaoa proaspătă determină scăderea tensiunii arteriale
Hollenberg a trecut în revistă date pe care le-a adunat de la două populații
apropiate genetic de indienii kuna (unul dintre cele șapte triburi de indieni
din Panama), renumiți pentru consumul lor de cacao. Unul dintre grupurile de
kuna locuiește în Insulele San Blas, în largul Panama. Celălalt este compus din
migranți stabiliți chiar în Panama. La încheierea unui studiu mai vechi,
Hollenberg stabilise că insularii kuna prezentau o tensiune sanguină cu mult
mai mică față de cea a rudelor lor de pe ținutul continental. Or, insularii
beau - în medie - cinci cești de ciocolată pe zi, în timp ce cei de pe
continent consumau mai puțin de patru cești pe săptămână. Schmitz notează că
ambele populații beau tipuri de cacao diferite. În mod tradițional, kuna din
insule iau boabele de cacao proaspăt recoltate și le usucă la soare. Apoi,
macină boabele, pentru a le folosi la prepararea unor mâncăruri și băuturi.
"Este imposibil să consumi o cacao mai proaspătă", spune Schmitz.
Astăzi, în schimb, kuna de pe
meleagurile continentale au tendința de a bea ciocolate din comerț, care nu
conțin decât foarte puțini flavonoli, la fel ca majoritatea produselor
fabricate în Statele Unite ale Americii. În continuarea acestor lucrări, unele
teste efectuate au atestat concentrații urinare ale reziduurilor de flavonoli
de șase ori mai mari la insulari comparativ cu continentalii. Hollenberg
susține că unele efecte benefice pe termen lung puteau fi atribuite consumului
de ciocolată al insularilor: rata mortalității lor din cauza unor boli cardiace
este mai mică cu 8 % față de cea a kuna din ținuturile continentale; de
asemenea, aceștia din urmă mor cu 84 % mai mult din cauza unor cancere. Hollenberg
conchide că datele epidemiologice referitoare la kuna, deși preliminare,
"atestă faptul că un regim bogat în flavonoli poate contribui la reducerea
considerabilă a celor două mari cauze de mortalitate prin boală".
Schmitz recunoaște că "Mars, ca oricare
alt fabricant de ciocolată, are tendința de a utiliza o cacao tratată
industrial". În consecință, majoritatea produselor sale nu conțin
flavonoli. Aceasta fiind situația, Scmitz apreciază că numeroase chestiuni
rămân fără răspuns. Pentru a ști mai mult, ar trebui efectuate, timp de mai
mulți ani, teste asupra unor consumatori de produse bogate în flavonoli. El
admite, însă, că asemenea studii ar reprezenta costuri prea mari pentru un
fabricant de dulciuri. Totuși, speră că aceste noi rezultate vor incita
Institutele Naționale de Sănătate - un astfel
de complex de cercetare biomedicală are sediul la Bethesda, în apropierea
Washingtonului, ori un alt organism de finanțare să efectueze astfel de teste
clinice.
Între timp, lucrând la sinteza
flavonolilor, firma Mars a pus la punct câțiva compuși cu totul noi, ce s-ar
putea dovedi mai eficienți decât epicatehina. Deși aceste substanțe "nu au
nici o aplicație pentru noi (fabricanții de dulciuri), ele ar putea interesa
laboratoarele farmaceutice", a declarat Schmitz. El a adăugat că,
"dacă efectele lor sunt cu adevărat spectaculoase, noi am putea, într-o
bună zi, ceda drepturile de exploatare" unor societăți ce produc
medicamente împotriva bolilor cardiovasculare.(Rompres)
Acest articol a fost citit de 3028 ori. |