|
Consumul de fistic poate reduce impactul carbohidraților asupra nivelului glicemiei. |
|
|
|
10 Mai 2007 |
“Afecțiunile cardiace rămân în continuare cauza
principală a mortalității, atât la bărbați cât și la femei, iar alte 20 de
milioane de persoane trăiesc, anual, cu diabet, astfel încât aceste noi date
sunt foarte incitante și relevante”-afirmă Dr. Cyril Kendall,
cercetător principal și profesor la Universitatea din Toronto, departamentul de științe
nutriționale. Este deja bine cunoscut faptul că,
controlul nivelului glicemiei este important
pentru prevenirea și controlul diabetului și, conform ultimelor date, este
important și în prevenirea bolilor cardiace. Controlul
fluctuațiilor glicemiei postprandiale pare a fi în mod particular deosebit de
important.
S-a arătat deja în trecut că fisticul
scade factorii de risc ai afecțiunilor cardiace. Cu toate acestea se cunoaște
încă puțin despre efectul specific al fisticului asupra glicemiei serice.
Rezultatele preliminare ale acestui studiu demonstrează că supresia răspunsului
glicemic dat de alimentele cu conținut crescut de carbohidrați poate fi una din
mecanismele prin care fisticul contribuie la sănătatea cardiovasculară și la
prevenția, respectiv la controlul diabetului.
Studiul reprezintă o premieră deoarece
examinează efectele pe care le are fisticul asupra nivelului glicemiei sanguine
în combinație cu alți carbohidrați. Studiul a fost condus
de Dr. Cyril Kendall și Dr. David Jenkins de la Universitatea din Toronto,
cercetători cunoscuți pentru studiile făcute asupra indexului glicemic, index
care evaluează rapiditatea cu care este absorbită glucoza din alimente. Anumiți
carbohidrați cresc mai rapid nivelul glicemiei în comparație cu alte alimente,
ca de exemplu fisticul, care conține un nivel mai ridicat de proteine, de fibre
și de grăsimi mononesaturate. În general alimentele care nu cresc într-o
manieră rapidă nivelul glicemiei sunt considerate mai sănătoase.
Drs. Jenkins și Dr. Kendall împreună cu
colegii lor de cercetare au studiat 10 indivizi sănătoși care au fost incluși,
pe parcursul a două luni, în mai multe studii dietetice. După postul din timpul
nopții, participanții au primit una, două sau trei uncii(n.b. 1 uncie=28.3g) de
fistic fie administrat singur, fie în asociere cu o felie de pâine albă,
nivelul glicemiei fiind măsurat peste o perioadă de două ore. Rezultatele
sugerează faptul că, consumul de fistic împreună cu o masă bogată în
carbohidrați scade în mod semnificativ răspunsul glicemiei sanguine. Cu cât a
crescut consumul de fistic cu atât s-a intensificat scăderea nivelului
glicemiei. În plus consumul de fistic fără alte alimente a determinat doar o
creștere minimă a glicemiei serice.
Cercetătorii au monitorizat de asemenea
efectul fisticului consumat cu alți carbohidrați asupra nivelului glicemiei
postprandiale. Adăugarea de fistic la o serie de alți carbohidrați consumați
frecvent, ca de exemplu pireu de cartofi, paste, orez a determinat de asemenea
reducerea semnificativă a răspunsului glicemiei sanguine, comparativ cu
răspunsul obținut atunci când alimentele au fost consumate singure.
În mod categoric
cercetări suplimentare sunt bine justificate-afirmă investigatorii.
Acest articol a fost citit de 14208 ori.
|