"Ești prea gras”. ”Ar trebui să slăbești”.
”Ar trebui să faci ceva să mai pierzi din greutate”. Observații de genul
acesta, mai ales venite din partea figurii paterne, sporesc șansele ca băieții
să sufere de tulburări de alimentare. La fete totuși, are mai mare influență
presiunea mediatică și promovarea unui ideal de frumusețe nu prea sănătos.
Acestea sunt concluziile unui studiu care
demonstrează că factorii de risc pentru a
dezvolta o problemă psihică, precum anorexia sau bulimia, variază în funcție de
sex. Cu alte cuvinte nu îi afectează la fel
pe băieți și pe fete. În funcție de acest lucru, ”strategiile de prevenire a
acestor dereglări ar trebui să fie diferențiate și specificate", explică
autorii acestei lucrări publicate în ultimul număr al revistei de specialitate
”Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine”
. Pentru a realiza această
investigație, autorii - membri ai Școlii de Medicină de la Universitatea
Harvard - au analizat timp de aproape șapte ani un eșantion format din 6.916 de
fete și 5.618 de băieți, care la începutul studiului aveau vârste cuprinse
între 9 și 15 ani. Prin mai multe chestionare periodice, ei au evaluat frecvența
cu care subiecții țineau un regim de slăbire, dacă își iau drept model persoane
care apăreau în mass-media sau dacă primeau observații negative legate de
aspectul lor fizic din partea unuia dintre părinți, prieteni sau colegi. De
asemenea, s-au avut în vedere obiceiurile legate de bulimie, precum îndoparea
cu mâncare, provocarea de vărsături, ori folosirea de laxative, sau dacă au
existat antecedente de tulburări alimentare în familie. În timpul procesului de urmărire, 10%
dintre fete și 3% dintre băieți au dezvoltat unul dintre aceste comportamente.
Studiind în amănunțime datele, cercetătorii și-au dat seama că ”ținerea
frecventă de regimuri și încercarea de a semăna cu persoanele care apăreau în
mass-media erau factori predictivi ai unor obiceiuri, precum îndoparea cu
mâncare, la fetele de toate vârstele”. Din contră, în cazul băieților, acest
comportament era mai obișnuit în rândul adolescenților cărora li se făceau
observații negative din partea tatălui legate de greutatea lor. Pe de altă
parte, autorii au verificat că în cazul în care mama suferea de o astfel de
dereglare era un factor de risc în privința fetelor; deși cu o influență mai
mare la adolescentele de sub 14 ani. Aceste date sugerează că ”strategiile de
prevenire ar trebui să fie diferite pentru fete și pentru băieți și țină cont
de vârsta subiecților”, au spus autorii. În opinia lor, programele pentru a
evita dezvoltarea unui comportament bulimic la fete ar trebui să ”includă
campanii în media și inițiative care să le ajute pe tinere să fie mai puțin
susceptibile la imaginile percepute și la comentariile ofensatoare ale
bărbaților”. În cazul băieților, strategiile ar
trebui să fie astfel focalizate încât să-i ajute să treacă peste comentariile
negative făcute de părinți pe seama greutății lor. "Deși băieții nu sunt
predispuși să dezvolte dereglări de alimentare, ca în cazul fetelor, părinții
și medicii specialiști ar trebui să știe că astfel de comentarii negative sunt
însoțite de urmări negative”, au subliniat cercetătorii. ”Este important ca
atât părinții cât și profesorii sau medicii să promoveze o formă fizică
sănătoasă, în loc să evidențieze peste măsură importanța greutății, ori să
stigmatizeze supraponderalitatea juvenilă", au conchis ei. /Rompres/