|
Carnea crește riscul de cancer de piele |
|
|
|
05 Iunie 2007 |
Dieta bogată în carne și grăsimi, în comparație
cu o alimentație cu multe legume și fructe, pare a crește riscul pentru
cancerul de piele, mai exact crește riscul pentru cancerul scuamos, o formă
gravă de neoplazie cutanată, raportează cercetătorii australieni în numărul din
mai al American Journal of Clinical Nutrition. “Studiul nostru arată că, în mod
particular, pentru indivizii cu
antecedente de cancer de piele există un
beneficiu prin evitarea alimentelor grase, a celor excesiv procesate și a celor
cu o cantitate mare de zahăr”, a afirmat investigatorul principal Dr. Torukiri
I. Ibiebele.
Dr. Torukiri I. Ibiebele lucrează la Queensland
Institute of Medical Research, Brisbane
și împreună cu colegii săi a efectuat un studiu prospectiv în care au fost
incluși 1360 de participanți. Folosind 35 de grupuri alimentare cercetătorii au
stabilit două mari categorii alimentare: una care consumă carne și grăsimi și
alta care consumă fructe și legume. Modelul alimentar cu carne și grăsimi s-a
asociat pozitiv cu cancerul scuamos(risc relativ: 1.83). După ce au fost făcute
ajustările pentru factori ca de exemplu: culoarea pielii, riscul a fost în mod
special crescut la indivizii cu antecedente de cancer de piele care aveau cel
mai mare consum de carne și grăsimi(risc relativ:3.77). Dimpotrivă, riscul de a
face un cancer de piele a fost semnificativ redus, cu 54%, la cei care aveau un
consum mare de fructe și legume.
Nu a fost semnalată nici o asociere
între modelul alimentar și carcinomul bazal.
Dr. Ibiebele a subliniat faptul că
studiul de față este primul care face referire la existența unei legături între
cancerul scuamos de piele și o gamă largă de alimente(carne, grăsimi, vegetale,
fructe), în mod tradițional studiile fiind focalizate pe un anumit aliment. Pe
de altă parte dieta, ca și evitarea soarelui în perioada de vârf, poate reduce
riscul dezvoltării unui cancer de piele, au concluzionat cercetătorii.
Am J Clin Nutr 2007;85:1401-1408.
Acest articol a fost citit de 1650 ori.
|