|
Cafeaua scade riscul pentru cancer hepatic |
|
|
|
10 Iulie 2007 |
Un consum crescut de cafea pare a scădea riscul
dezvoltării unui cancer hepatic, sugerează datele unui studiu publicat în Gastroenterology.
În ultimele două decenii au fost adunate o serie de date privind potențialul
efect benefic al cafelei asupra funcției și afecțiunilor hepatice-subliniază
Dr. Susanna C. Larsson și Dr. Alicja Wolk de la Karolinska Institute din Stockholm
Mai multe studii epidemiologice au raportat o
asociere invers proporțională dintre consumul de cafea și nivelul enzimelor
hepatice, inclusiv al GGT(indicator al riscului de ciroză) și ALAT( marker al
injuriei hepatice), precum și cu riscul pentru o afecțiune hepatică cronică sau
ciroză hepatică.
Cercetătorii au efectuat o metaanaliză
a unor studii epidemiologice pentru a evalua cantitativ asocierea din consumul
de cafea și riscul pentru cancer hepatic. În total patru cohorte și cinci
studii caz-control au fost incluse în metaanaliză, respectiv 2260 de cazuri și
239146 de non-cazuri. O relație de inversă proporționalitate între consumul de
cafea și riscul pentru cancer a fost observată în toate studiile. Asocierea a
fost semnificativă în șase studii.
Investigatorii au notat că, creșterea
cantității de cafea cu două cești pe zi s-a asociat cu reducerea riscului
pentru cancer hepatic cu 43% (risc relativ: 0.57).
“Un efect protector al consumului de
cafea asupra cancerul hepatic este plauzibil din punct de vedere biologic” au
subliniat Dr. Susanna C. Larsson și Dr. Alicja Wolk. Cafeaua conține cantități
crescute de substanțe antioxidante, ca de exemplu acizi clorogenici, iar
studiile experimentale pe animale au demonstrat că, cafeaua și acizii
clorogenici au efect inhibitor asupra carcinogenezei hepatice. Gastroenterology 2007;132:1740-1745.
Acest articol a fost citit de 1899 ori.
|