În ziua de azi, copiii sunt practic îndopați de părinți cu uleieuri omega-3, despre care se crede că sporesc performanțele creierului. Astfel, aceste uleiuri sunt adăugate în aproape toate alimentele, de la pâine, lapte și paste făinoase până la lapte praf pentru bebeluși și tablete de vitamine. Însă uleiurile omega-3 reprezintă doar vârful
icebergului nutrițional: multe alimente s-au dovedit a avea efecte asupra capacității cognitive pe parcursul întregii vieți, nu doar în perioada copilăriei.
Fernando Gómez-Pinilla, profesor de neurochirurgie și științe fiziologice în cadrul Universității din California, Los Angeles, este de părere că o serie de schimbări în regimul alimentar pot spori capacitățile cognitive ale omului, pot proteja creierul împotriva afecțiunilor și pot contracara consecințele îmbătrânirii.
Doctorul Gómez-Pinilla a studiat timp de mai mulți ani efectele hranei asupra creierului, finalizând o analiză publicată recent în Nature Reviews Neuroscience, în cadrul căreia a luat în considerare peste 160 de studii privitoare la efectul alimentelor asupra creierului. Unele alimente, a concluzionat el, sunt asemenea substanțelor farmaceutice: efectele lor sunt atât de profunde încât sănătatea cerebrală a unor țări întregi poate fi legată de ele.
Anul trecut, spre exemplu, Lancet a publicat o cercetare care indica faptul că suplimentele de acid folic – administrate uneori femeilor însărcinate – pot ajuta persoanele cu vârsta cuprinsă între 50 și 70 de ani să amelioreze declinul cognitiv care apare odată cu îmbătrânirea. Într-un studiu ce a durat trei ani, Jane Durga, cercetătoare în cadrul Universității Wageningen din Olanda, și colegii săi au descoperit că oamenii care au consumat asemenea suplimente au avut rezultate mai bune ale memoriei, vitezei de procesare a informațiilor și fluenței verbale. Astfel, luându-se în considerare și dovezile potrivit cărora deficiența de acid folic este asociată cu depresia clinică, este indicat consumul de spanac și suc de portocale, care sunt bogate în acid folic.
O altă sugestie din partea studiului lui Gómez-Pinilla este aceea că oamenii ar trebui să consume mai mulți antioxidanți
. Ideea acesta nu este, însă, nouă. Există multe opinii potrivit cărora antioxidanții au o acțiune puternică împotriva efectelor îmbătrânirii. Vitamina E, spre exemplu, care se găsește în uleiurile vegetale, în nuci și în legumele frunzoase, a fost asociată (în urma cercetărilor făcute pe cobai) cu păstrarea memoriei odată cu înaintarea în vârstă, precum și cu o mai mare longevitate.
Potrivit lui Gómez-Pinilla, creierul este deosebit de sensibil în fața leziunilor de oxidare. El consumă foarte multă energie, iar reacțiile prin care este eliberată această energie generează și ele chimicale oxidante. Mai mult, țesutul cerebral conține o mare cantitate de material oxidabil, în mod deosebit în membranele ce înconjoară celulele nervoase.
Deși nu se cunoaște cu certitudine modalitatea în care acționează antioxidanții în creier, Gómez-Pinilla consideră că este posibil ca ei să protejeze membranele sinaptice. Sinapsele sunt joncțiuni între celulele nervoase, iar activitatea lor este esențială pentru procesul de învățare și pentru memorie. Însă ele sunt, în același timp, cele mai fragile elemente ale creierului, iar multe dintre alimentele care facilitează performanța creierului afectează în mod negativ transmisiile la nivelul sinapselor.
Un acid gras omega-3, numit acid docosahexenoic (DHA), spre exemplu, oferă membranelor din regiunile sinaptice “fluiditate” - capacitatea de a transporta impulsuri. De asemenea, el oferă “plasticitate” - capacitatea unei sinapse de a se schimba. Asemenea schimbări constituie baza memoriei. Potrivit studiilor analizate de Gómez-Pinilla, beneficiile consumului de omega-3 includ îmbunătățirea capacității de învățare și a memoriei, percum și rezistență în fața depresiei și a tulburărilor psihologice bipolare, a schizofrenei, demenței, deficitului de memorie și dislexiei.
Uleiurile Omega-3 se găsesc în soiuri de pește precum somonul, dar și nuci și fructe kiwi. Pe insula japoneză Okinawa, spre exemplu, locuitorii au o rată deosebit de mică a incidenței cazurilor de boli mintale, insula fiind cunoscută pentru consumul ridicat de pește./Agerpres/
Acest articol a fost citit de 1718 ori.
|