|
Alimentele pe bază de soia afectează fertilitatea masculină |
|
|
|
12 Septembrie 2008 |
Bărbații care consumă alimente pe bază de soia pot avea probleme de fertilitate, conform rezultatelor unui studiu care identifică existența unei legături între dietele bogate în soia și un număr redus de spermatozoizi. Conform studiului, bărbații care consumă mai mult de două porții de mâncare pe bază de soia pe săptămână au în medie cu 41
de milioane de spermatozoizi mai puțin pe mililitru de lichid seminal decât bărbații care nu consumă produse alimentare pe bază de soia.
Această scădere a numărului de spermatozoizi nu poate transforma un bărbat normal din punct de vedere al fertilității în unul infertil, însă poate avea acest efect în cazul în care bărbatul respectiv înregistrează deja un conținut redus de spermatozoizi în lichidul seminal din alte cauze. Un număr între 80 de milioane și 120 de milioane de spermatozoizi pe mililitru de lichid seminal este considerat drept normal, în timp ce bărbații care produc mai puțin de 20 de milioane de spermatozoizi pe ml. de lichid seminal sunt considerați a avea probleme de fertilitate din punct de vedere clinic.
Studiul realizat de Jorge Chavarro de la Harvard School of Public Health din Boston, se adaugă unor alte studii realizate atât pe animale cât și pe oameni care au indicat faptul că soia are o acțiune inhibitoare asupra producției de spermatozoizi. Indicele de fertilitate al bărbaților occidentali și americani se află în declin de mai multe decade, în prezent aproximativ 20% dintre tinerii europeni ajungând să aibă un număr redus de spermatozoizi, situație ce este cumulată cu o creștere constantă a nivelului de soia folosit în alimente începând cu anii '40, pentru că soia este o sursă foarte ieftină de proteine.
În prezent, produsele pe bază de soia sunt răspândite în două treimi din alimentele preparate sau semipreparate, încluzând biscuiți, dulciuri, paste și pâine, conform datelor oferite de Institute of Food Research din Norwich. Studiul propus de Jorge Chavarro și colegii săi de la Massachusetts General Hospital, este cel mai mare realizat până în prezent în domeniul incidenței alimentelor pe bază de soia asupra fertilității. În cadrul acestui studiu a fost evaluată fertilitatea a 99 de bărbați care au trecut pe la o clinică de fertilitate în perioada 2000-2006. Acești bărbați au fost rugați să completeze un chestionar cu privire la cantitățile de alimente pe bază de soia, din 15 categorii diferite, pe care le-au consumat în ultimele 3 luni. Cercetătorii i-au împărțit apoi pe subiecții studiului în patru categorii, în funcție de nivelul de isoflavon din dietele lor. Isoflavonul este un ingredient chimic conținut de soia, care are acționează în organismul imitând efectele hormonului sexual feminin, estrogen. Fiecare dintre acești bărbați au oferit apoi mostre de spermă pentru realizarea unei numărători a spermatozoizilor.
Astfel cercetătorii au descoperit că bărbații care au consumat cel puțin jumătate de porție de alimente pe bază de soia pe zi au un nivel mai scăzut de spermatozoizi în lichidul seminal. Acest studiu este prezentat pe larg în ultimul număr al revistei Human Reproduction./Agerpres/
Acest articol a fost citit de 1887 ori.
|