|
Alimentația nou-născuților influențează dezvoltarea creierului |
|
|
|
28 Februarie 2008 |
Alimentația nou-născuților poate avea un impact
profund asupra dezvoltării creierului, conform unor cercetători britanici care
au descoperit că nou-născuții prematur ce au fost hrăniți în primele săptămâni
de viață cu lapte îmbogățit cu minerale și vitamine sunt mai inteligenți decât
cei hrăniți cu lapte normal. Acest studiu a fost publicat în ultimul număr al
revistei Pediatric Research și
indică faptul că aceste beneficii se
înregistrează apoi și pe perioada adolescenței. De asemenea, conform acestui
studiu, o anumită zonă a creierului se dezvoltă mai bine în urma hrănirii cu
lapte îmbogățit, hrana acordată în primele ore și zile ale vieții dovedindu-se
hotărâtoare pentru viitorul micuților, gradul lor de inteligență la maturitate
și condiția lor socială.
Cercetătorii britanici de la Great
Ormond Street Hospital for Children și de la UCL Institute of Child Health, au
precizat că deși nutriția a fost relaționată cu comportamentul și în alte
lucrări științifice, acest studiu este primul care demonstrează că hrana poate
chiar modifica structura ulterioară a creierului. ''Deocamdată nu este clar
dacă rezultatele noastre se aplică doar la copiii născuți prematur, care au
niște caracteristici proprii de dezvoltare. Vom căuta însă să aflăm dacă o
anumită alimentație continuă să influențeze dezvoltarea cerebrală și la mai
multe săptămâni după naștere și dacă această descoperire are relevanță și în
cazul copiilor născuți la termen'', a precizat coordonatorul studiului, Dr.
Elizabeth Isaacs.
În cadrul acestui studiu au fost
selectate trei grupuri de nou-născuți prematur, un grup primind lapte îmbogățit
cu proteine, grăsimi, calciu, fosfor, fier, zinc, cupru și alți micronutrienți,
cel de-al doilea grup a primit drept hrană lapte matern normal, iar cel de-al
treilea grup a primit în egală măsură lapte din ambele categorii. În urma unor
teste care evaluează inteligența timpurie a micuților, s-a constatat că cei
care au primit lapte îmbogățit au răspuns mai bine decât ceilalți în
conformitate cu criteriile de evaluare. La vârsta de 7-8 ani această diferență
a devenit mai evidentă în cazul băieților - cei care au fost hrăniți în primele
zile de viață cu lapte matern normal au avut o inteligență verbală în medie cu
12,2 puncte mai mică decât a celor care au primit lapte îmbogățit. Ultima serie
de teste de inteligență realizate după ce copiii au ajuns la vârsta
adolescenței a demonstrat existența unei diferențe de 9 puncte conform testelor
IQ și în ceea ce le privește pe fete. În schimb diferența dintre băieți a
scăzut la 7 puncte.
În plus cercetătorii britanici au
realizat și o serie de tomografii ale creierului și au descoperit că zona
cerebrală rezervată proceselor de memorie și de învățare este mai dezvoltată la
adolescenții hrăniți în primele săptămâni de viață cu lapte îmbogățit.
/Rompres/
Acest articol a fost citit de 3143 ori.
|