|
Agresivitatea combătută prin regim alimentar? |
|
|
|
02 Noiembrie 2006 |
Cu ajutorul regimului alimentar se poate
influența comportamentul uman. De exemplu, se poate îmbunătăți părerea despre
propria persoană. De acest lucru s-a convins singur sir David Ramsbotham, fost
inspector-șef al penitenciarelor din Marea Britanie. "Sunt sigur de
existența unei legături între modul de hrană și apariția comportamentului
anti-social",
a declarat el recent într-un interviu acordat
cotidianului The Gurdian. L-au
convins rezultatele analizelor pe care profesorii Joseph Hibbeln și Bernard
Gesch le-au realizat în instituții penale americane și britanice. Datorită unui
regim corespunzător alcătuit, numărul reacțiilor agresive a scăzut cu 40%. Sir
Ramsbotham încearcă să convingă ministerul britanic al afacerilor interne de
necesitatea introducerii unor schimbări în meniul deținuților, scrie publicația
poloneză Rzeczpospolita.
În ce ar trebui să constea regimul care
reduce agresivitatea? În multă carne de pește și suplimente care conțin grăsime
de pește. Aceasta este sursa principală de acizi grași omega-3, care
influențează pozitiv comportamentul uman. Creierul este alcătuit în proporție
de 60% din grăsimi. Pentru buna lui funcționare sunt foarte importante
grăsimile omega-3 cu lanț lung, în special acidul docosahexaenoic (DHA). Când
organismul duce lipsă de grăsimi omega-3 sau ele sunt înlocuite de altele poate
să apară o creștere a sensibilității și excitabilității, fapt care poate duce
la comportamente agresive și stări depresive.
Acest lucru a fost demonstrat de
cercetările întreprinse de prof. Joseph Hibbeln în cadrul Institutului Național American pentru Sănătate Publică. La ele au
participat 30 de persoane cu un nivel ridicat de agresivitate. După ce le-au
fost administrate suplimente omega-3, nivelul a scăzut cu o treime. Rezultate
asemănătoare au fost obținute și într-un alt proiect, mai mare, al lui Hibbeln,
în timpul căruia voluntarii au primit zilnic, pe o perioadă de trei luni, câte
două grame din acest component.
În ceea ce privește cercetările
britanice, ele au fost efectuate într-o casă de corecție din Aylesbury. La ele
au participat 231 de voluntari. O jumătate au primit suplimente de grăsimi
omega-3, cealaltă placebo. În timp ce în prima grupă s-a înregistrat o scădere
a violenței cu 37%, în a doua nu s-a observat nici o schimbare.
Grija pentru regimul alimentar ar
trebui să privească nu numai deținuții, ci întreaga societate. Mai ales că în
ultima jumătate de secol au apărut modificări importante la nivelul ei. Ar
putea fi influențate astfel cazurile de comportament antisocial sau problemele
de natură psihică, de exemplu depresiile. Vinovate sunt considerate a fi, printre
altele, fast-food-urile.
O semnificație deosebită o are și
dezechilibrul dintre cantitatea de grăsimi din familia omega-3 și omega-6
consumată. Cele din urmă se găsesc în uleiurile de soia, porumb sau floarea
soarelui; ele sunt din ce în ce mai populare. Doar în Marea Britanie consumul
lor a crescut în ultimii 40 de ani de cinci ori. Pentru funcționarea
corespunzătoare a creierului, prezența grăsimilor omega-6 și omega-3 ar trebui
să fie de 5 la 1. Acest raport astăzi este de 20 la 1. Profesorul Hibbeln a
comparat indicii consumului de grăsimi omega-6 cu indicii delincvenței în 38 de
state, și a observat o asociere între ei. Însă, după cum atrage atenția cercetătorul,
doar regimul alimentar, chiar dacă excelent alcătuit, nu rezolvă problema.
Acest articol a fost citit de 1938 ori.
|